När företaget ska flytta krävs planering, inventering och hänsyn till viktiga datum i verksamheten. Kvalitetsflytt ger er tipsen för företagsflyttar!
20 års erfarenhet av företagsflytt
Kvalitetsflytt är en av de mest rekommenderade flyttfirmorna i Sverige på privatsidan. Inte lika känt är att företaget jobbat länge även med företagsflyttar.
– Det har vi nog hållit på med i närmare 20 år, säger Hans Karlsson, här har vi gjort allt från montage, flytt, tunghantering, och allt annat som rör företagsflyttar.
Komplexa flyttar
När ett företag ska flytta är tidsschemat ofta pressat. Många gånger behöver man vara utflyttad ena dagen och inflyttad och redo att köra på som vanligt nästa dag.
– Det kan vara ganska komplexa flyttar som kräver noggrann planering för att inte verksamheten ska bli lidande. Små misstag kan bli kostsamma. För att undvika det har vi speciella rutiner som vi följer. Det ska vara smidigt att flytta, även för företag.
Tunga maskiner
Mångt och mycket är digitaliserat idag och de tunga dokumentskåpen blir allt mer sällsynta. Men också stora företag förvarar viktiga handlingar i kassaskåp och att flytta servrar kräver en hel del kunskap. Verkstäder och andra industriföretag har ofta stora och tunga maskiner.
– Vi flyttar maskiner från 500 kilo upp till fem-sex ton, säger Hans Karlsson.
Finns i nästan hela landet
Ofta sker företagsflyttar inom samma stad eller kommun. Men inte alltid. Kvalitetsflytt har kontor och filialer på flera ställen i landet: Borås, Luleå, Västerås, Göteborg, Varberg, Landskrona, Malmö, Helsingborg och nu senast i Stockholm.
– Vi har bilar som går till Norrland varje vecka. Vi kan till exempel lasta i Ystad, lossa i Luleå, sen åka vidare till Umeå och lasta för att lämna i Varberg.
100 procent kundnöjdhet är en självklarhet för Kvalitetsflytt som följer Bohag 2010.
– Ta kontakt med en seriös flyttfirma för att få rätt hjälp, tipsar Hans Karlsson.
Hans Karlssons tips inför företagsflytten
- Besök den nya adressen.
- Behöver något åtgärdas innan ni flyttar in? Anlita hantverkare i god tid.
- Gör en plan för hur kontoren ska se ut på den nya adressen.
- Planera flytten med tanke på verksamhetens viktiga datum (så den inte krockar med en viktig mässa).
- Ta fram en tidsplan (och håll den).
- Informera anställda, leverantörer och kunder.
- Kontakta en seriös flyttfirma.
- Rensa ut föremål och material som inte ska flyttas.
- Gör en inventarielista.
- Uppdatera företagets material (hemsida, kuvert etc.)
- Fira flytten med en rolig aktivitet som skapar sammanhållning.
Bohag 2010
Bohag 2010 är en överenskommelse och en dokumentation mellan branschorganisationerna och konsumentverket som syftar till att skapa ett grundläggande regelverk för relationen mellan flyttfirma och dig som kund.
Dokumentet Bohag 2010 går i detalj in på vad du som konsument och vad transportören ska tänka på när ett flyttavtal görs upp. I dokumentet framgår bl.a. vilka skyldigheter som finns hos respektive part, vad som gäller för betalning och avbokning samt hur man ska gå till väga om något gods skulle bli skadat under flytt/transport.
Mer information
Fler artiklar i denna artikelserie
Relaterade artiklar
Två sandloppor i en smäll Ett företag som förstått det oerhört problematiska i attLäs mer
Idealtryck? Finns de kvar? Ja, blir det självklara svaret på den frågan, nu påLäs mer